Belajar Analisis Fundamental Crypto Untuk Pemula
Belajar Analisis Fundamental Crypto Untuk Pemula

Belajar Analisis Fundamental Crypto Untuk Pemula

Posted on

Ges-r.Com – Ikon pelabur yang paling berjaya, Warren Buffet, selalu menggunakan analisis fundamental sebagai salah satu tonggak utama untuk mengenal pasti aset yang dibelinya. Ya, analisis fundamental telah menjadi salah satu kaedah analisis yang paling banyak digunakan di pasaran saham.

Tidak hairanlah bahawa analisis fundamental kini juga biasa digunakan di dunia crypto untuk tujuan yang sama. Bersama-sama dengan analisis teknikal, kaedah ini boleh membantu pelabur dan peniaga dalam menentukan aset bernilai membeli.

Apakah analisis fundamental dalam crypto? Mengapa analisis fundamental penting Sebelum Membeli crypto? Bagaimana untuk menjalankan analisis fundamental di bursa crypto? Dan apakah petua untuk mengelakkan penipuan projek token baru dan syiling crypto? Artikel ini akan menerangkan semuanya secara terperinci.

Apakah Analisis Fundamental Dalam Dunia Crypto?

Analisis Fundamental adalah proses mengukur nilai aset berdasarkan aspek ekonomi, pengurusan, teknologi, dan lain-lain yang berkaitan. Dalam dunia crypto, analisis fundamental bermaksud Menentukan Nilai Aset crypto berdasarkan apa yang ingin dicapai dan peranan keseluruhannya. Di samping itu, dalam menjalankan analisis asas aset crypto, anda juga harus mengetahui kecekapan pasukan di belakang projek dan tokenomiknya.

Mengapa Analisis Fundamental Penting?

Analisis fundamental Cryptocurrency adalah bahagian penting dalam proses pemilihan aset crypto, kerana dapat memberikan gambaran mengenai aset yang akan anda pilih. Seperti menganalisis stok yang akan dibeli, analisis fundamental di dunia crypto juga boleh memberikan maklumat mengenai organisasi dan pasukan di belakang projek Aset crypto baru atau popular. Analisis ini juga berguna untuk dapat mengetahui antara ICO yang berpotensi gagal dengan peluang kejayaan.

Dalam dunia crypto, analisis fundamental juga penting dalam membantu anda menentukan nilai aset crypto. Jika projek crypto dengan permodalan pasaran yang tinggi tetapi asas-asas yang lemah, ia boleh dirujuk sebagai terlebih nilai. Aset crypto yang terlalu tinggi boleh disebabkan terima kasih kepada pemasaran yang berjaya menarik sejumlah besar orang atau mempunyai komuniti peminat.

Sebaliknya, projek yang mempunyai asas yang baik, tetapi permodalan pasarannya masih rendah dan tidak popular, maka projek itu dinilai rendah. Ini bermakna projek itu belum mencapai potensi penuh dan bernilai membeli sebagai pelaburan jangka panjang.

Dalam konsep, analisis fundamental di bursa crypto mempunyai persamaan dengan bursa saham dan forex. Walau bagaimanapun, sejak aset crypto berasal dari teknologi blockchain yang mesti terdesentralisasi, keselamatan yang tinggi, dan skalabilitas yang luas, cara analisis fundamental dilakukan menjadikannya agak berbeza. Berikut adalah 5 cara untuk menganalisis cryptocurrencies asasnya.

Analisis On-chain adalah analisis yang dilakukan dengan mengumpul pelbagai jenis data berkaitan blockchain dari aset crypto tertentu. Analisis ini dilakukan dengan melihat perbandingan antara jumlah aktiviti dengan bilangan pengguna aktif aset crypto.

Perbandingan kedua-dua data boleh memberitahu anda sama ada aset mempunyai pengguna aktif secara konsisten atau tidak, sebagai bukti bahawa projek crypto masih berjalan.

Di samping itu, data seperti jumlah urus niaga dan bilangan aset mempertaruhkan pada blockchains crypto yang menggunakan bukti-of-Stake (PoS) konsensus kerja, juga boleh menjadi ukuran keamatan pengguna aktif. Anda boleh mendapatkan pelbagai data di rantai menggunakan laman web popular seperti CoinMetrics dan Glassnode. Sesetengah data Aset crypto tertentu boleh diakses secara percuma.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *