Trik Kerja Pantas Di Excel Yang Sering Digunakan Untuk Menjimatkan Masa Anda
Trik Kerja Pantas Di Excel Yang Sering Digunakan Untuk Menjimatkan Masa Anda

Trik Kerja Pantas Di Excel Yang Sering Digunakan Untuk Menjimatkan Masa Anda

Posted on

Ges-r.Com – Bagi sesetengah orang, bukan perkara yang sukar untuk melakukan pekerjaan di Office Excel. Kerana mereka sudah memahami dengan betul dengan pelbagai cara bagaimana untuk bekerja dengan cepat di Office Excel. Satu lagi cerita dengan pemula atau baru kepada Office Excel. Kerja di Office Excel menjadi tugas yang sangat membosankan. Mereka bahkan mengulangi sejumlah perintah dengan cara manual.

Sebenarnya untuk melakukan kerja di Office Excel kita boleh menyelesaikan dengan cepat. Office Excel atau apa yang akan kami panggil Excel hanya mempunyai sebilangan ciri untuk membantu kerja anda diselesaikan dengan lebih cepat. Ini tentu dapat menjimatkan masa anda dalam memproses nombor di Excel.

Sebagai tambahan kepada formula atau fungsi, Excel juga mempunyai sejumlah jalan pintas atau jalan pintas yang disebut untuk memudahkan anda ketika melakukan kerja dalam aplikasi ini. Apa cara untuk mempercepatkan kerja anda dalam Excel? Sila baca artikel ini sehingga selesai .

Trik Untuk Bekerja Cepat Dalam Excel Dengan Memahami Beberapa Arahan Pintasan

Anda boleh membuka beberapa fail Excel sekaligus tanpa perlu mengklik satu persatu. Sila kumpulkan fail Excel yang akan anda kerjakan dalam satu folder, kemudian tekan Ctrl + A pada papan kekunci untuk menyekat/memilih semua fail. Selepas itu tekan Enter pada papan kekunci, maka secara automatik semua fail Excel akan dibuka.

Kemudian jika dalam satu folder mengandungi bukan sahaja fail Excel atau bercampur dengan fail lain, sila tekan Ctrl pada papan kekunci sambil mengklik Fail Excel. Pilih setiap fail Excel yang ingin anda buka sambil menekan Ctrl pada papan kekunci. Jika anda mempunyai semua fail yang dipilih, lepaskan Ctrl dan kemudian tekan Enter.

Apabila anda mahu untuk memilih semua lembaran kerja dalam Excel, hanya satu klik sahaja. Anda hanya klik sudut kiri atas di mana lajur dan baris bertemu.

Apabila anda bekerja pada lebih daripada satu fail Excel, ada helah cepat untuk bergerak dari satu tetingkap yang lain. Anda tidak perlu menggunakan klik tetikus untuk hanya memindahkan tetingkap. Langkah cepat untuk memindahkan windows adalah dengan menekan kekunci Ctrl + Tab pada papan kekunci.

Untuk menjangkakan ralat apabila memasukkan data dalam Excel, kami boleh menetapkan bilangan had aksara menaip. Kita boleh menentukan bilangan minimum dan maksimum aksara yang kita masukkan. Ini boleh digunakan untuk data yang mempunyai bilangan aksara tertentu dari data. Contoh data input NIK, kerana NIK ini mesti mempunyai 16 aksara atau nombor. Dengan cara itu, jika anda mengisi data kurang atau lebih daripada 16 nombor maka sistem akan menolak.

Untuk membuat tetapan sistem menghadkan bilangan aksara atau nombor selepas memilih baris atau lajur kemudian klik Menu data. Langkah seterusnya klik Pengesahan Data dan pilih Tetapan. Dalam Benarkan jika anda ingin menentukan had Jenis Nombor, sila pilih nombor bulat. Anda juga mengisi jumlah Minimum dan maksimum sekatan yang anda ingin tentukan, contoh ini ialah 16.

Anda juga boleh menentukan mesej amaran jika data pengecasan kemudian tidak sepadan dengan apa yang telah anda tetapkan. Masih dalam tetingkap Pengesahan Data, Klik tab amaran ralat. Untuk gaya, sila menyesuaikannya, sebagai contoh, saya memilih gaya berhenti. Tajuk isi dengan maklumat tajuk, sebagai contoh amaran. Kemudian untuk mesej ralat sila isi mesej dari ralat. Contoh saya ialah mengisi dengan ” Maaf, data yang anda isi tidak sesuai. Sila isi dengan nombor sebanyak 16 aksara!”.

Ia tidak sukar apabila anda memerlukan garis pepenjuru dalam Excel. Anda boleh membuat garis pepenjuru dengan mudah dalam jadual di Excel. Anda tidak perlu menggunakan bantuan bentuk seperti di Office Word.

Untuk membuat garis pepenjuru dalam Excel Pada Menu Utama kemudian klik Font. Atau langkah cepat sekali lagi boleh menekan Ctrl + Shift + F pada papan kekunci.

Untuk membuat butang yang sering anda gunakan lebih mudah apabila anda mengakses, sila paparkannya dalam bentuk pintasan. Seperti butang Simpan, Baru, dan cetak yang sering kita gunakan. Untuk mengaktifkan butang ini, anda hanya boleh memeriksa Bar Alat Akses Pantas Excel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *